Szukasz pomocy psychologicznej? Sprawdzone badania i porady w naszym gabinecie!

Dzieci leworęczne – dalszy opis

Nie należy nakłaniać dzieci lewostronnych, bardzo silnie zlateralizo- wanych do pisania ręką prawą. Natomiast dzieci leworęczne o niezbyt silnej lateralizacji. wykazujące jednocześnie dobrą sprawność ruchową, należy w sposób życzliwy i taktowny zachęcać do prób pisania prawą ręką, która jakkolwiek pierwotnie gorsza od lewej, jest u nich jednak stosunkowo dość sprawna. Systematyczne ćwiczenie pozwoli dziecku pisać poprawnie ręką prawą, dzięki czemu uniknie ono licznych trudności technicznych związanych z pisaniem ręką lewą. Pisanie prawą ręką jest szczególnie wskazane dla tych leworęcznych, u których oko prawe dominuje nad lewym. W tych przypadkach często zmiana ręki lewej na prawą usuwa trudności w zakresie odwzorowywania niektórych liter, objawy pisma’lustrzanego itp., i na odwrót, pismo lustrzane może się pojawić u dzieci lewostronnych o jednorodnej, w silnym stopniu zaznaczonej lateralizacji wtedy, gdy zaczynają one pisać prawą ręką.

Dzieci leworęczne i jednocześnie lewostronne o małej sprawności ruchowej i niezbyt dobrym ogólnym rozwoju umysłowym powinny raczej pisać ręką lewą. Na skutek małej ogólnej wydolności nie stać ich bowiem na początkowy wysiłek pisania ręką „gorszą”. Trzeba im więc pomóc w pisaniu ręką lewą, poprawić pozycję ręki, dać dobry długopis itp.

Stosunek emocjonalny dziecka do własnej leworęczności nie jest sprawą obojętną. Są bowiem dzieci, które doskonale znoszą odmienność i wyjątkowość swojej sytuacji w klasie, są jednak również takie, które bardzo nad nią boleją. Te dzieci, które psychicznie źle się czują jako leworęczne, często łatwiej i szybciej ćwiczą swoją prawą rękę.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.