Odkrywanie warunków ogólnych i specyficznych

Ilekroć czuję się dość odważnie, by opowiedzieć o tym, co robię z uczniami, odczuwam jednocześnie lekkie zaniepokojenie. Bierze się to, jak sądzę, stąd, że nie zawsze jestem pewien, czy rzeczywiście postępuję z nimi tak, jak mówię i zalecam innym. Teraz, gdy przypatruję się uczniom czekającym na rozpoczęcie lekcji, widzę, że wielu z nich też ma niejakie obawy. Obawiają się, żebym ich nie uraził, co mogłoby się zdarzyć zwłaszcza wtedy, gdybym zbyt przejął się uczeniem -arytmetyki zapominając o uczeniu dzieci.

Choć tym razem zamierzam posłużyć się metodą odkryć, muszę się upewnić, że moja organizacja procesu dydaktycznego gwarantuje spełnienie wszystkich niezbędnych warunków (ogólnych i specyficznych) uczenia się reguł. Jeśli mi się to uda, pod koniec tej lekcji będziesz umiał samodzielnie opisać, co potrafią uczniowie po opanowaniu prostej reguły, a także określić konieczne warunki uczenia się prostych reguł. Będziesz umiał wywnioskować czy też odkryć, co rozumie się przez „uczenie się reguł” i jakie warunki są do tego niezbędne. Wyniki naszej pracy sprawdzimy pod koniec lekcji.

Przykład uczenia się metodą odkryć Nie muszę długo czekać na skupienie uczniów, gdyż wiedzą oni z doświadczenia, że w dużej papierowej torbie, którą często przynoszę na lekcję, mam zwykle coś nowego, zabawnego, smacznego, a nieraz tajemniczego. Dziś torba stoi na katedrze, doskonale widoczna dla całej piętnastki uczniów. Pytam, kto się domyśla, co w niej może być. Pierwszy podnosi rękę Paweł. „Sucharki?” – pyta z szerokim uśmiechem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *