Szukasz pomocy psychologicznej? Sprawdzone badania i porady w naszym gabinecie!

Osłabianie i nasilanie zachowań uczniów klas licealnych

Wzmocnień rzeczowych dostarczano za pomocą specjalnego dozownika z komorami. Każda z komór zakryta była wahadłowymi drzwiczkami z wypisanym na nich imieniem dziecka. Gdy uczeń spełnił swe indywidualne kryterium uzyskania wzmocnienia, otrzymywał pozwolenie uchylenia 82 drzwiczek i wyjęcia przedmiotu, stanowiącego wzmocnienie rzeczowe.

W drugiej i trzeciej fazie badania dozowniki cały czas pozostawały w zasięgu wzroku dzieci. Wyniki badań wykazały, że strategia modyfikacji zachowania może spowodować gwałtowny wzrost umiejętności w zakresie ortografii, zwłaszcza u początkowo „słabych z ortografii” uczniów. Wykazały również, że uzyskiwane sukcesy, którym towarzyszy wzmocnienie społeczne, mogą się utrzymywać na podwyższonym poziomie nawet po wycofaniu wzmocnień rzeczowych: uczniowie zyskują – w każdym razie w zakresie ortografii – umiejętność kierowania sobą.

Osłabianie i nasilanie zachowań uczniów klas licealnych. Przykład ten oparty jest na materiale zawartym w prywatnym dzienniku pewnej nauczycielki. Przedstawia on szczegółowo wysiłki początkującego pedagoga mające na celu znalezienie i wprowadzenie w życie skutecznej strategii modyfikacji Arówno własnego postępowania, jak i zachowań swych drugorocznych uczniów ostatniej klasy licealnej, powtarzających kurs biologii z poprzedniego roku. Dla większości uczniów był to jedyny przedmiot do powtórki – pozostałe przedmioty zaliczyli i mogliby otrzymać świadectwo ukończenia szkoły.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.