Szukasz pomocy psychologicznej? Sprawdzone badania i porady w naszym gabinecie!

STARZENIE SIĘ I ANALIZA WELFORDA

Czynności intelektualne, takie jak opracowanie programu dla komputera, wykonanie złożonego obwodu elektronicznego, zarządzanie dużym organizmem społecznym – można traktować jako sprawności poznawcze, rozwinięte w wysokim stopniu, w których „centralne” procesy nerwowe (związane z zapamiętywaniem, rozumowaniem, percepcją, klasyfikacją, ekstrapolacją i podejmowaniem decyzji) spełniają większą rolę niż procesy sensoryczne i motoryczne. Rozwiązywanie problemów w tych dziedzinach, przynajmniej u ludzi nie odbiegających od normy – polega nie tyle na zdolności czytania tekstów i formułowaniu odpowiedzi, ile na umiejętności rozumienia i zapamiętywania stosowanych określeń, przekształcenia ich w różnorodny sposób, odnoszenia do istniejących schematów naukowych, opracowywania wniosków i przewidywania skutków. Oto przykłady:

a. W sklepie samoobsługowym tworzą się kolejki, ponieważ klienci ze względu na tłok nie mają swobodnego dostępu do rozłożonych towarów lub kasy nie nadążają ze swą pracą. Można wprowadzić różne ulepszenia dla przyśpieszenia przepływu klientów. Jakie zmiany ty możesz zaproponować? Jakie będą korzystne i niekorzystne skutki proponowanych zmian i ich różnych kombinacji?

b. Jadąc autem na dworzec kolejowy w pobliskim mieście po przebyciu 1U drogi stwierdzasz, iż zegar w sklepie zegarmistrzowskim wskazuje godzinę 1225. Za zakrętem – mniej więcej po przebyciu 1/3 drogi – jest już 1235. O której godzinie będziesz na dworcu i o której wyjechałeś z domu?

Czas potrzebny na odczytanie tych zadań i na napisanie tekstu odpowiedzi jest bez znaczenia w porównaniu z czasem potrzebnym dla procesu przyswojenia informacji i sformułowania rozwiązania. Pełny czas niezbędny na wykonanie zadania, od chwili przedstawienia go do zupełnego zakończenia, zależy od wielu czynników (8 – 9). Wśród nich można wymienić stopień trudności problemu, komplikacje związane z percepcją danych i czynności niezbędne dla rozwiązania problemu. Nie wszystkie zadania polegają wyłącznie na pracy umysłowej. Pisanie na maszynie, sprzątanie mieszkania, kierowanie samochodem, załatwianie zakupów – to prace, które mogą być wykonywane przy słabej lub w ogóle bez koncentracji myśli. Na początku, w trakcie nabywania tych umiejętności, potrzebny jest duży wysiłek umysłowy, ale później wzory zachowania się stają się w znacznym stopniu zautomatyzowane. Przy takich czynnościach, jak praca na tokarce lub wspinaczka po ścianie skalnej, niezbędne jest pewne zaangażowanie myśli i planowanie, jednak większość czasu przeznaczona jest na percepcję i koordynację ruchową. Trudno jest wydzielić różnorodne procesy składowe w umiejętnościach wysokiego rzędu. Procesy te przeplatają się i wiążą z procesami wchodzącymi w zakres innych czynności. Przy wspinaczce turysta może planować swe zachowanie i podążać ku szczytowi w czasie, gdy jego ręce i nogi działają automatycznie.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.