Szukasz pomocy psychologicznej? Sprawdzone badania i porady w naszym gabinecie!

Zabawy ruchowe

Zabawy ruchowe wieku poniemowlęcego wywodzą się bezpośrednio z „za- bawopodobnych” czynności niemowlęcia, polegających na zmianie pozycji ciała, poruszaniu się w kierunku zabawki itp. Dziecko kilkunastomie- sięczne potrafi już popychać zabawki oraz ciągnąć je za sobą na sznurku. W drugiej połowie 2 r.ż. dzieci z ogromną radością i z dużym pożytkiem dla swojego rozwoju ruchowego huśtają się już na niskich huśtawkach (typu wagi) oraz korzystają z dostosowanych do tego wieku niskich zjeżdżalni, z koników na biegunach itp.

Chodzenie po niskich ławeczkach-równoważniach, włażenie na niskie n A. D. Rudik Rodzaje zabaw dziecięcych i ich właściwości. W: W. Okoń drabinki, jazda na trzykołowym rowerku – to ulubione zajęcia ruchowe dzieci w 3 r.ż. Zajęcia te ćwiczą koordynację ruchów, umiejętność utrzymania równowagi, a także odwagę i przedsiębiorczość dziecka.

Oprócz zabaw i zajęć ruchowych, w których poszczególne dzieci biorą udział indywidualnie, wyróżnia się gry i zabawy grupowe. Dla dzieci w okresie poniemowlęcym doskonale nadają się zabawy ruchowe związane z użyciem najprostszych sygnałów, jak również zabawy połączone ze śpiewem i prostymi inscenizacjami znanych dziecku piosenek.

Poznając przepisy obowiązujące w zabawach, dwu–i trzylatki uczą się im podporządkowywać oraz współdziałać ze sobą w niewielkich grupkach. W zabawach ruchowych dzieci mogą naśladować ruch różnych zwierząt i wykonywać „na niby” podpatrzone w życiu czynności.

Treść zabaw i gier ruchowych może być rozmaita. Ich znaczenie Wychowawcze jest ogromne i nie ogranicza się tylko do dodatniego wpływu na rozwój motoryczny dziecka. W zajęciach tych dzieci, uczą się przestrzegać najprostszych zasad postępowania, przyzwyczajają się do-współdziałania ze sobą, stają się bardziej spostrzegawcze, zdyscyplinowane, uważne i przedsiębiorcze.

W końcu należy jeszcze raz podkreślić, że jakkolwiek teoretycznie rozróżniamy i omawiamy oddzielnie poszczególne zabawy – w rzeczywistości są one bardzo często ze sobą powiązane. Zabawy tematyczne wiążą się niejednokrotnie z zabawami konstrukcyjnymi lub ruchowymi, a ruchowe – z dydaktycznymi. Kombinacji takich można spotkać w praktyce bardzo wiele. Ze względu na to, że małe dziecko szybko się męczy, a uwaga jego jest nietrwała, przechodzenie od jednej Zabawy do drugiej oraz wiązanie różnych elementów w tej samej zabawie jest wychowawczo bardzo pożądane.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.