Księgowość uproszczona-co to jest?

Księgowość uproszczona jest jedną z metod rozliczania właściciela firmy lub osoby fizycznej z fiskusem. Jej potoczna nazwa to mała księgowość. Dokładniej mówiąc istnieją trzy metody: karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany a także podatkowa księga przychodów i rozchodów. Wymogiek używania z tego sposobu jest nie przekroczenie rocznego przychodu 2 000 000 euro. W sytuacji, kiedy kwota ta zostanie przekroczona, niezbędne jest przejście na pełną księgowość. Należy wspomnieć, że ten sposób rozliczenia może być prowadzony osobiście przez właściciela jednoosobowej firmy, nie ma obowiązku zatrudniania księgowego. Jedynym wymogiem jest znajomość podstawowych przepisów prawa zarówno podatkowego, jak i gospodarczego. 

Dla kogo jest księgowość uproszczona?

Każdy właściciel firmy po otwarciu działalności gospodarczej staje przed pytaniem jaką księgowość prowadzić? Limit dochodów liczony jest po kursie ogłoszonym przez NBP 30 września w rokpoprzedający dany rok obrotowy. Jest to podstawowe kryterium. Przekroczenie tego limitu nie pozwala na skorzystanie z metod rozliczania księgowości uproszczonej. Podmioty mogące stosować księgowość uproszczoną to:

  • spółki cywilne,
  • spółki jawne,
  • spółki partnerskie,
  • osoby fizyczne,
  • spółki socjalne.

Księgowość uproszczona- najważniejsze fakty

Mała księgowość to przede wszystkim łatwe sposoby rejestrowania finansów firmy. Każda z tych metod ma za zadanie w nieskomplikowany sposób opodatkować finanse przedsiębiorstwa, oraz w miarę możliwości nie generować wyższych kosztów. Jest to o tyle łatwa metoda, że sporo właścicieli firm może poradzić sobie z nią osobiście. Jakie są metody prowadzenia księgowości uproszczonej?

  • Karta podatkowa – w tym przypadku kwota podatku jest stała- nie zależy uzyskiwanych dochodów. Kwota podatku liczona jest na podstawie wiadomości o prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych oraz o liczbie mieszkańców danej miejscowości. W praktyce nie każdy właściciel firmy może skorzystać z tego sposobu, gdyż ma on dosyć skomplikowane kryteria.
  • Podatkowa księga przychodów i rozchodów – w tej metodzie prowadzi się dokument, gdzie zapisuje są wszystkie koszty i przychody firmy. Na tej podstawie wyliczany jest podatek. Jest to powszechna metoda, a jaj zaletą jest to, że przedsiębiorca nie płaci podatku w jeśli nie ma zysków.
  • Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – tutaj chodzi o to, aby przedsiębiorca zapłacił pewną stawkę podatku, który zależy od rodzaju działalności. Wadą tego jest, że jeżeli przychody są niższe od kosztów, nadal jest obowiązek opłacenia podatku. 

Księgowość pełna a uproszczona

Oczywiście niektóre przedsiębiorstwa nie mają wyboru jeśli chodzi o metodę rozliczania się z urzędem skarbowym. Mają odgórnie narzucony nakaz prowadzenia pełnej księgowości- sytuacja ta dotyczy spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, kapitałowych, a także wszystkich przedsiębiorstw, których dochody przekraczają 2 000 000 euro. Można uznać, że mała księgowość jest tylko dla niektórych firm. Jeśli chodzi o pełną księgowość teoretycznie każde przedsiębiorstwo może z niej korzystać. Trzeba tylko pamiętać, że nie zawsze jest to opłacalne w przypadku małych gospodarczych.